Έχετε μπλοκάρει τι διαφημίσεις που βοηθούν την σελίδα μας να συνεχίζει να σας ενημερώνει για ιστορικά θέματα, μιας και είναι η μόνη πηγή εσόδων για να καλύψουμε τα έξοδα σύνδεσης στο διαδίκτυο.Είναι απλές προσεγμένες διαφημίσεις χωρίς απολύτως κανέναν κίνδυνο για σας

ΠΙΣΩ

1922: Η κατάρρευση του ελληνικού στρατού φέρνει την Μικρασιατική Καταστροφή

Τέτοιες μέρες, 28-31 Αυγούστου 1922, αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση της Μικρασιατικής Καταστροφής, μετά την αναδίπλωση των ελληνικών στρατιωτικών δυνάμεων απ’ όλες της γραμμές του Μετώπου και βαθμιαία οπισθοχώρηση προς τα παράλια για να φύγουν στην Ελλάδα.

Το στήριγμα μας, που ήταν οι Αγγλογάλλοι σύμμαχοί μας, από καιρό άλλαξαν στάση απέναντι μας κι αγκάλιασαν τον Κεμάλ που τους εξυπηρετούσε στα συμφέροντά τους (πετρέλαια Μοσούλης, Στενά κτλ.).
Έτσι ο ελληνικός στρατός, χωρίς ανεφοδιασμό όπλων, πυρομαχικών, τροφίμων και λοιπών εφοδίων, αδυνατούσε να αντιμετωπίσει τον τουρκικό που ολοένα και περισσότερο τον ενίσχυαν οι «Σύμμαχοί» μας και γινόταν ισχυρότερος.
Ο επίλογος του πολέμου για τον ελληνικό στρατό γράφεται στο Αλή Βεράν, όπου συνετρίβη η Στρατιά του στρατηγού Νικόλαου Τρικούπη, παρά τον ηρωικό αγώνα που έδωσαν οι στρατιώτες της απέναντι στις πολλαπλάσιες δυνάμεις του εχθρού. Τμήματα της Στρατιάς που διοικούσε ο στρατηγός Τρικούπης (4η, 12η 13η Μεραρχίες) διέφυγαν και υποχωρούσαν. Περιπλανήθηκαν στα γύρω βουνά και τις ρεματιές και ξαφνικά βρέθηκαν κυκλωμένοι από τον τουρκικό στρατό και αιχμαλωτίστηκαν – μαζί και ο στρατηγός που ζήτησε συνθηκολόγηση.
Η Μεραρχία του στρατηγού Φράγκου συμπτύσσεται και υποχωρεί προς το λιμάνι της Πανόρμου, ενώ άλλες στρατιωτικές μονάδες, όπως το Β΄ Σώμα Στρατού, κατευθύνονται προς τον Τσεσμέ. Το Γ΄ Σώμα Στρατού μετακινείται προς τα λιμάνια της Πανόρμου και της Κυζίκου για να επιβιβαστούν αξιωματικοί και οπλίτες τις επόμενες μέρες σε πλοία και να μεταφερθούν στη Ραιδεστό.
Αυτή η σύμπτυξη του ελληνικού στρατού και η αποχώρηση προς τα λιμάνια σκορπίζουν την απόγνωση αλλά και τον πανικό στους Έλληνες, που αλλόφρονες ψάχνουν να βρουν τρόπο να σώσουν τη ζωή τους. Πάρα πολλοί, με ό,τι χρήσιμο στα χέρια, τρέχουν πίσω από το στρατό με τις οικογένειές τους. Χωριά αδειάζουν ακολουθώντας το στρατό για να νιώσουν έτσι πιο ασφαλείς, απειλούμενοι από τους εξαγριωμένους Τούρκους που είχαν ακονίσει τα μαχαίρια τους.

Ραιδεστός – Υποχώρηση Γ΄ Σώματος Στρατού
Οι φήμες ότι με την αποχώρηση του ελληνικού στρατού ακολουθούν εξαγριωμένοι τσέτες, σκορπούν τρόμο και πανικό. Ο τουρκικός στρατός εισέρχεται στις ανυπεράσπιστες Κυδωνίες μετά την αποχώρηση του ελληνικού, και προβαίνει στην άγρια σφαγή των 4.000 Ελλήνων κατοίκων που έμειναν ανυπεράσπιστοι και δεν πρόλαβαν να φύγουν.
Σε όλα τα ανυπεράσπιστα ελληνικά χωριά άρχισαν να καταφθάνουν τσέτες για να εξολοθρεύσουν τους Έλληνες που έμειναν πίσω, και διάφοροι χωριάτες για το πλιάτσικο. Μπαίνουν στα χωριά και σκοτώνουν, βιάζουν γυναίκες, αρπάζουν κορίτσια, βάζουν φωτιά στα σπίτια Ελλήνων και Αρμενίων, αρπάζουν τις περιουσίες τους και αφήνουν πίσω τους πτώματα, καπνούς και αποκαΐδια… Εικόνες φρίκης παντού.
Σε ορισμένα χωριά, για να προσελκύσουν τους χριστιανούς, χτυπούν τις καμπάνες των εκκλησιών· και όταν οι χριστιανοί τρέχουν να δουν τι συμβαίνει, τους περιμένουν πάνοπλοι τσέτες και τους εκτελούν! Στο ελληνικό χωριό Γαριπτσάς, που είχε περίπου 70 οικογένειες, οι Τσέτες τους έκλεισαν μέσα στην εκκλησιά, έβαλαν φωτιά και τους έκαψαν ζωντανούς! Οι φωνές από μέσα των εγκλείστων για βοήθεια ακούγονταν έξω, κι εκείνοι τραγουδούσαν «γιασά Κεμάλ γιασά!» (ζήτω ο Κεμάλ).
Στην Κίο, την Αρτάκη, τα Μουδανιά, την Πάνορμο, τη Φιλαδέλφεια και αλλού, ο ύπατος αρμοστής Αριστείδης Στεργιάδης (αριστερά σε σκίτσο της εποχής) διατάσσει τους υπαλλήλους να συγκεντρώσουν και να συσκευάσουν τα αρχεία τους και να είναι έτοιμοι για αναχώρηση, αυξάνοντας έτσι την ανησυχία των Ελλήνων κατοίκων αυτών των πόλεων. Το επόμενο 24ωρο, αργά το απόγευμα, ο Στεργιάδης παίρνοντας όλα τα πράγματα του και συνοδευόμενος από σωματοφύλακες διασχίζει τους δρόμους της Σμύρνης για να πάει στην αποβάθρα.
Τον αντιλαμβάνονται όμως Έλληνες Σμυρνιοί και προσπαθούν να του επιτεθούν εκτοξεύοντας ύβρεις και κατάρες. Ένας Έλληνας ακούστηκε να του λέει: «Το αίμα αυτών των ανθρώπων να σε πνίξει!». Ο μισητός από όλο τον ελληνισμό αρμοστής, που απαγόρευε όλο το προηγούμενο διάστημα στους Έλληνες να φύγουν για να σωθούν, κατευθύνθηκε στο αγγλικό πολεμικό «Iron Duke» και διέφυγε μέσω Ρουμανίας στη Γαλλία…
Εν τω μεταξύ, βαθμηδόν, Έλληνες πρόσφυγες από το εσωτερικό της χώρας καταφθάνουν συνεχώς κατά χιλιάδες στη Σμύρνη.
Η κατάσταση επιδεινώνεται απότομα όταν λίγο πριν την τουρκική επίθεση μια σύντομη ανακοίνωση αναφέρει εκκένωση πολλών περιοχών από τον ελληνικό στρατό.
Η ανακοίνωση επιτείνει τον τρόμο και το φόβο από τις φήμες που κυκλοφορούσαν ταχύτατα για την επερχόμενη καταστροφή. Και απεδείχθη ότι οι φήμες, ο φόβος και ο τρόμος είχαν μεγάλη βάση. Άτακτοι Τούρκοι τσέτες αρχίζουν να κάνουν την εμφάνιση τους στις γύρω από τη Σμύρνη περιοχές, με μαζικούς φόνους Ελλήνων. Καθώς οι ώρες περνούν, αρχίζει να σφίγγει ολοένα και περισσότερο ο κλοιός γύρω την ανυπεράσπιστη Σμύρνη και τους ανυπεράσπιστους Έλληνες…
Τάσος Κ. Κοντογιαννίδης
Πηγή: Pontos-news

Ανάκτορα και κοινωνική συνοχή

«Ανάκτορα και κοινωνική συνοχή. Κατανοώντας την ανάδυση των Μινωικών ανακτόρων κατά τη διάρκεια της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού» είναι ο τίτλος διάλεξης που θα δώσει ο Peter Tomkins (Εργαστήριο Wiener, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών), την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016, και ώρα 18.30, στο κτίριο της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας (Πανεπιστημίου 22). «Από τα πρώτα χρόνια […]

Διάγοντας την καλή ζωή στη Ρωμαϊκή Ανατολή: μαρτυρίες από ψηφιδωτά οικιών

Λεπτομέρεια από ψηφιδωτό της Αντιόχειας. Από τη δρα Christine Kondoleon Το Ίδρυμα Αναστάσιος Γ. Λεβέντης και το Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας διοργανώνουν την 25η διάλεξη εις μνήμην Κωνσταντίνου Λεβέντη με τίτλο «Living the Good Life in the Roman East: The Evidence of Domestic Mosaics» («Διάγοντας την καλή ζωή στη Ρωμαϊκή Ανατολή: μαρτυρίες από ψηφιδωτά οικιών»). […]

Μεσαιωνική Ήπειρος: η νεώτερη έρευνα

Εξελίξεις και προοπτικές Επιστημονική Συνάντηση με θέμα «Μεσαιωνική Ήπειρος. Η νεώτερη έρευνα. Εξελίξεις και προοπτικές» διοργανώνουν ο Μουσικοφιλολογικός Σύλλογος «Σκουφάς», στο πλαίσιο του εορτασμού 120 χρόνων από την ίδρυσή του, και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Άρτας. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην Άρτα, στην αίθουσα του Συλλόγου (Πλατεία Εθνικής Αντιστάσεως), την Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2016 και ώρα […]

Νέα δεδομένα για το ανάκτορο της θρυλικής Ιωλκού στο Διμήνι

Κάτοψη των πολύ εντυπωσιακών μεγάρων στο μυκηναϊκό Διμήνι Καινούργια δεδομένα που τεκμηριώνουν τη σημασία των μυκηναϊκών μεγάρων,  ηλικίας 3.500 χρόνων, που ανακαλύφθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο του Διμηνίου, όπου ανιχνεύεται η θρυλική Ιωλκός, ανακοινώθηκαν στη διάρκεια των χθεσινών εργασιών του διεθνούς συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο Βόλο. Οι εργασίες προστασίας και ανάδειξης του μυκηναϊκού οικισμού που πραγματοποιήθηκαν […]

Αρχαίοι Έλληνες, οι τολμηροί πρόδρομοι της μονοθεΐας.

Το μεγαλείο του αρχαίας ελληνικής διανόησης στη φιλοσοφική, πολιτική και ηθική της έκφανση δεν αναδύεται μέσα από ομοιογένεια και ενιαία μορφή. Αντίθετα, μας αποκαλύπτεται με την αντιφατικότητά της, την εκδήλωση και εναλλαγή διαφορετικών -διαμετρικά πολλές φορές- ρευμάτων, που αλληλο-αντιμάχονται και μέσα από την αποδοχή και την άρνηση, τη θέση και την αντίθεση, σταλάζουν στη σύνθεση, […]

Τo Βυζάντιο μετά την άλωση – Η Εκκλησία ως επιβίωση του Βυζαντίου

Ἰωάννη Θ. Μπάκα, λέκτορος ΑΠΘ Ἡ Ἅλωση τῆς Κωνσταντινούπολης τὸ 1453 ἀπὸ τοὺς Ὀθωμανοὺς ἔβαλε τέλος στὴ ζωὴ τῆς Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας ὡς κρατικῆς πολιτειακῆς ὀντότητας. Ἡ Ἅλωση τῆς Πόλης, παρὰ τὸ ὅτι βιώθηκε ὡς κατακλυσμιαῖο γεγονὸς ἀπὸ τοὺς ὀρθοδόξους, δὲν ὁδήγησε ὡστόσο στὴ διακοπὴ τῆς βυζαντινῆς ἱστορικῆς καὶ πολιτιστικῆς τους παράδοσης. Τὸ τραγικὸ αὐτὸ γεγονὸς […]

Ο αριθμός των βοδιών του Ήλιου

Ο αριθμός των βοδιών του Ήλιου: το βοϊκόν πρόβλημα του Αρχιμήδους Σταύρος Γκιργκένης Το 1773 ο φημισμένος Γερμανός συγγραφέας G. E. Lessing ανακάλυψε χειρόγραφο, το οποίο περιείχε ένα άγνωστο μέχρι τότε αρχαίο ελληνικό ποίημα. Το χειρόγραφο απέδιδε το κείμενο στον Αρχιμήδη (287-212 π.Χ.), ενώ το ποίημα από τότε έγινε γνωστό με τον τίτλο βοϊκόν πρόβλημα […]

Γυναικείες Θεότητες, δοξασίες της περιοχής της Μεσογείου