Έχετε μπλοκάρει τι διαφημίσεις που βοηθούν την σελίδα μας να συνεχίζει να σας ενημερώνει για ιστορικά θέματα, μιας και είναι η μόνη πηγή εσόδων για να καλύψουμε τα έξοδα σύνδεσης στο διαδίκτυο.Είναι απλές προσεγμένες διαφημίσεις χωρίς απολύτως κανέναν κίνδυνο για σας

ΠΙΣΩ

 

Την εικόνα της εποχής μας την δίνει η ιστορία της Ξυλόπολης (παλιά Λιγκόβανη) του Λαγκαδά, που μας διηγείται ο κύριος Αθανάσιος Πάσχος.

«Το 1875 ο εφημέριος του χωριού Παπαγιώργης, λιποτάκτησε ξαφνικά και έγινε Βούλγαρος για 10 μεντζήτια (σχεδόν 2 λίρες). Τον έστειλαν οι Βούλγαροι σε κάποιο φροντιστήριο να μάθει και τα βουλγαρικά γράμματα. Φωτίστηκε όμως εκεί τόσο δυνατά, που έχασε το φως του… Γύρισε στο χωριό θεότυφλος! Οι χωρικοί που είδαν στο πάθημά του τη θεία δίκη, τον υποδέχτηκαν με γιουχαϊσμούς. Σε λίγες μέρες πέθανε. Ο νέος μουχτάρης (πρόεδρος) και διάδοχός του, Γιώργος Χαριζάνης, έγραψε στον τάφο του: «Εδώ σαπίζει ο Ιούδας ο Παπαγιώργης, που πρόδωσε για 10 μεντζήτια»…

Σε λίγο όμως, ο Τούρκος αστυνομικός σταθμάρχης και ο Βούλγαρος μουχτάρης, κέρασαν τον Χαριζάνη ρακή, που τον ξάπλωσε νεκρό! Ήταν δηλητηριασμένη!

Επειδή οι δικοί μας είχαν μείνει χωρίς παπά, ο τσέλιγκας Βασίλης Βαγγέλης κάλεσε τον εφημέριο της Μπέροβας Παπαβαγγέλη να του βαφτίσει τα δίδυμα παιδιά του. Την ώρα όμως που γινόταν το μυστήριο, του ρίχτηκαν ξαφνικά του παπά μερικοί Βούλγαροι και του ξέσκισαν άμφια και του ξερίζωσαν τα γένια! Ξέσπασε άγρια συμπλοκή. Στο μεταξύ τα δίδυμα πνίγηκαν στην κολυμβήθρα!

Σοφότερος ο Δήμος Μπάλιος προτίμησε να πάει στη Μπέροβα και να βαφτίσει εκεί το μωρό του. Μα στο δρόμο οι Βούλγαροι του έστησαν ενέδρα, τον πυροβόλησαν και τον κυνήγησαν. Σπιρουνιάζει και αυτός το άλογο, σφίγγει στην αγκαλιά του το παιδί και καλπάζει. Μα όταν έφτασε στην Μπέροβα, το μωρό από το σφίξιμο και το τράνταγμα είχε ξεψυχήσει!

Ο τότε μητροπολίτης Θεσσαλονίκης και έπειτα Πατριάρχης Ιωακείμ ο Γ΄, πήγε στο χωριό να ιερουργήσει. Μερικοί Βούλγαροι όμως που είχαν έρθει στην εκκλησία, πετάχτηκαν ξαφνικά και του λέρωσαν τα γένια. Ακολούθησε μεγάλη αντεπίθεση και συμπλοκή και τα κεφάλια τους έσπασαν…

Την 25η Μαρτίου ήταν η σειρά των Βούλγαρων να ιερουργήσουν στην εκκλησία. Είχαν μάλιστα εγκατασταθεί εκεί από τα μεσάνυχτα! Οι δικοί μας με αρχηγό τον Χρήστο Μόσχο, ζήτησαν να λειτουργήσουν αυτοί γιατί η γιορτή ήταν Ελληνική. Νέα πάλι σύγκρουση ξέσπασε. Η εκκλησία έμεινε στα χέρια των Ελλήνων μα και ο Μόσχος έμεινε νεκρός!

Άλλη συμπλοκή την ημέρα του Πάσχα με νεκρούς και τραυματίες και τα γένια και τα μαλλιά του Παπαχριστόφορου, λάφυρα στα χέρια των Βουλγάρων.

Με την επανάσταση στην Κρήτη το 1896 και την αντάρτικη δράση στη Μακεδονία , η ανθελληνική μανία των Τούρκων πολλαπλασιάστηκε. Έκανε τότε μια μέρα το τόλμημα ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Αθανάσιος, να παραβιάσει την κλεισμένη και σφραγισμένη εξ αιτίας των συγκρούσεων εκκλησία και να ιερουργήσει.
Πλήρωσαν όμως την άλλη μέρα γι` αυτό, οι πρόκριτοι την ελληνικής μερίδας. Οι Τούρκοι βαλμένοι από τους Βούλγαρους, φυλάκισαν τους Πάσχο, Χαϊδάνη και Μόσχο και βασάνισαν σκληρά τους Σίμηνα και Αλάγιο.
Ο οπλαρχηγός τότε Κόρακας πιάνει τρεις αρχηγούς των Βουλγάρων, που γύριζαν από το Λαγκαδά, και μηνάει στο χωριό ότι σε τρεις μέρες θα τους ξέκαμνε, αν δεν φρόντιζαν οι Βούλγαροι ν` απολυθούν οι φυλακισμένοι χωριανοί τους. Και αποφυλακίστηκαν.

Η περιμάχητη αυτή εκκλησία του Αγίου Γεωργίου χτίστηκε μεγάλη και όμορφη το 1802 στην ίδια θέση, όπου είχε φτιάξει μικρή εκκλησίτσα ο αρχηγός και ιδρυτής -τον 15ο ή 16ο αιώνα- του χωριού. Σύμφωνα με την παράδοση ήταν κάποιος ξένος αρματολός που είχε σχέση με τους ευγενείς του Βυζαντίου. Πάνω στην πλάκα του τάφου του είναι χαραγμένος ένας δικέφαλος αετός. Το κυρτό σπαθί του, στολισμένο με πετράδια και ασήμι, και το βαρύ καρυοφίλι σώζονταν στο σπίτι του Ηλία Πάσχου έως το 1913, οπότε το πλιατσικολόγησε με όλο το περιεχόμενο του σπιτιού ο Βούλγαρος συνταγματάρχης Πετίεφ.

Τα`βγαλαν πέρα οι δικοί μας της Ξυλόπολης και με τους κομιτατζήδες. Σε αντίποινα των βιαιοτήτων, ξέκαμαν με πέτρες τον βοεβόδα Λίτσωφ που έφευγε μεταμφιεσμένος σε γυναίκα και διέλυσαν τη συμμορία του.
Τον Ιούνιο του 1913 οι Βούλγαροι του χωριού ετοιμάστηκαν να ακολουθήσουν το βουλγαρικό στρατό στη θριαμβευτική είσοδό του στη Θεσσαλονίκη. Και τον ακολούθησαν στην ηρωική φυγή του προς τη Σόφια…»

Από το βιβλίο [i]«Ο Μακεδονικός Αγών και η νεώτερη Μακεδονική Ιστορία» του Γεωργίου Μόδη, εκδόσεις της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη, 1967.[/i]

ΠΗΓΗ http://anihneftes

Ανάκτορα και κοινωνική συνοχή

«Ανάκτορα και κοινωνική συνοχή. Κατανοώντας την ανάδυση των Μινωικών ανακτόρων κατά τη διάρκεια της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού» είναι ο τίτλος διάλεξης που θα δώσει ο Peter Tomkins (Εργαστήριο Wiener, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών), την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016, και ώρα 18.30, στο κτίριο της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας (Πανεπιστημίου 22). «Από τα πρώτα χρόνια […]

Διάγοντας την καλή ζωή στη Ρωμαϊκή Ανατολή: μαρτυρίες από ψηφιδωτά οικιών

Λεπτομέρεια από ψηφιδωτό της Αντιόχειας. Από τη δρα Christine Kondoleon Το Ίδρυμα Αναστάσιος Γ. Λεβέντης και το Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας διοργανώνουν την 25η διάλεξη εις μνήμην Κωνσταντίνου Λεβέντη με τίτλο «Living the Good Life in the Roman East: The Evidence of Domestic Mosaics» («Διάγοντας την καλή ζωή στη Ρωμαϊκή Ανατολή: μαρτυρίες από ψηφιδωτά οικιών»). […]

Μεσαιωνική Ήπειρος: η νεώτερη έρευνα

Εξελίξεις και προοπτικές Επιστημονική Συνάντηση με θέμα «Μεσαιωνική Ήπειρος. Η νεώτερη έρευνα. Εξελίξεις και προοπτικές» διοργανώνουν ο Μουσικοφιλολογικός Σύλλογος «Σκουφάς», στο πλαίσιο του εορτασμού 120 χρόνων από την ίδρυσή του, και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Άρτας. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην Άρτα, στην αίθουσα του Συλλόγου (Πλατεία Εθνικής Αντιστάσεως), την Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2016 και ώρα […]

Νέα δεδομένα για το ανάκτορο της θρυλικής Ιωλκού στο Διμήνι

Κάτοψη των πολύ εντυπωσιακών μεγάρων στο μυκηναϊκό Διμήνι Καινούργια δεδομένα που τεκμηριώνουν τη σημασία των μυκηναϊκών μεγάρων,  ηλικίας 3.500 χρόνων, που ανακαλύφθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο του Διμηνίου, όπου ανιχνεύεται η θρυλική Ιωλκός, ανακοινώθηκαν στη διάρκεια των χθεσινών εργασιών του διεθνούς συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο Βόλο. Οι εργασίες προστασίας και ανάδειξης του μυκηναϊκού οικισμού που πραγματοποιήθηκαν […]

Ο Θ. Κολοκοτρώνης και οι Τουρκοπροσκυνημένοι

«Η επανάσταση η δική μας (γράφει ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στα Απομνημονεύματά του) δεν μοιάζει με καμιά από όσες γίνονται στην Ευρώπη. Της Ευρώπης οι επαναστάσεις εναντίον των διοικήσεών των είναι εμφύλιος πόλεμος. Ο δικός μας πόλεμος ήταν ο πλέον δίκαιος, ήταν έθνος με άλλο έθνος… Ούτε ποτέ θέλησε ο Σουλτάνος να θεωρήσει τον Ελληνικόν λαόν […]

Γιατί φοβούνται το Κρυφό Σχολειό;

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος ο εορτασμός της 25ης Μαρτίου 1821 θα συνοδευθεί από τη μονότονη προσπάθεια κάποιων «προοδευτικών» να ξαναγράψουν την Ιστορία. Μόνιμος στόχος των συγκεκριμένων διανοουμένων και αρθρογράφων είναι το Κρυφό Σχολειό. Το χαρακτηρίζουν μύθο και το χλευάζουν. Προφανώς διακατέχονται είτε από άγνοια είτε από εμπάθεια. Αντιλαμβάνομαι ότι οι στόχοι τους είναι […]

Δημήτρης Λιαντίνης: Η 25η Μαρτίου

Γιορτάζει σήμερα η πατρίδα. Γιορτάζει τη μεγάλη γιορτή. Μέσα από τη γη, τη φτωχή και ακριβοχώματη γη, τινάζεται και ανεβαίνει στο φως, πλεγμένη και πνιγμένη στο αστερόφωτο ποτάμι της αφθαρσίας η μορφή της φυλής μας. Η φυλή μας που την έθρεψαν τα οράματα, τη στεφάνωνε κάθε φορά η αιματόχρωμη μαρμαρυγή της δύσης και τη λίκνιζε […]

Ο εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας των Ελλήνων του 1821

Με την ευκαιρία της επετείου του απελευθερωτικού αγώνα των Ελλήνων του 1821,  το «Ελλήνων Δίκτυο» κάνει ένα αφιέρωμα με κάποια σχετικά βίντεο που αναφέρονται στους αγώνες απελευθέρωσης του Έθνους μαζί με το άδοξο τέλος των ηρώων του 21. «1821, ο ξεσηκωμός του Γένους»: Ντοκιμαντέρ του National Geographic